• Home
  • Onze school
    • Onze kernwaarden
    • Missie en visie
    • De Vreedzame School
    • Team
    • Ouders
  • Informatie
    • Kennismaken
    • Informatiegids
    • Jaarkalender
    • Vakanties en vrije dagen
    • Kinderopvang
    • Stagelopen op Den Bijstere
  • Contact

MISSIE EN VISIE

Den Bijstere is volop in ontwikkeling. In het schooljaar 2014-2015 hebben we onze visie opnieuw geformuleerd. We hebben daarvoor vier kernwaarden geformuleerd: eigenaarschap, verbondenheid, in beweging  en onderzoeken. Als u de school aan de kant van de speelplaats binnenkomt, ziet u deze kernwaarden, omringd door actuele ontwikkelingen op Den Bijstere. In onze dagelijkse praktijk baseren we ons handelen op die kernwaarden. Onze missie hebben we samengevat in een flyer.

Download flyer

Ons motto is: "Alles wat aandacht krijgt, groeit". We streven ernaar om de kinderen op Den Bijstere de aandacht te geven die ze nodig hebben, om uit te groeien tot hun prachtige zelf. 

Om te kunnen groeien:
  • moeten kinderen zich prettig voelen
  • gaan we uit van verschillen tussen kinderen
  • richten we ons op het optimale resultaat
  • is er rust, regelmaat en respect
  • is er aandacht voor normen en waarden
Met ons onderwijs willen we een goede basis leggen voor vervolgonderwijs dat aansluit bij de mogelijkheden van een kind. We geven dit onderwijs in een rijke leeromgeving met uitdagende, eigentijdse materialen, waaronder moderne methoden die voldoen aan de kerndoelen zoals de overheid die stelt. De kerndoelen willen wij met zoveel mogelijk kinderen halen. We willen ons echter niet teveel fixeren op de methoden en de kerndoelen; deze zijn vooral leidraad in het begeleiden en stimuleren van de ontwikkelingsprocessen van de kinderen. Met behulp van ons leerlingvolgsysteem wordt steeds nagegaan of er extra hulp of maatregelen nodig zijn, die de voortgang in ontwikkeling kunnen stimuleren. In ons aanbod proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met verschillen in de ontwikkeling van kinderen.

Naast het vergroten van de aanwezige kennis en vaardigheden is het begeleiden in de opvoeding, met name met betrekking tot bovengenoemde aspecten, een tweede belangrijk doel van onze school. We realiseren ons, dat de sfeer waarin een kind opgroeit van groot belang is voor het algehele welbevinden en de persoonlijke ontwikkeling. We streven daarom naar een vriendelijk en veilig klimaat dat orde en regelmaat uitstraalt. "Eerst relatie, dan prestatie", een uitspraak van Luc Stevens, is voor ons een belangrijke basis.

 

Goed functioneren

Wij willen onze kinderen later zelfstandig in de maatschappij laten functioneren.

Willen de kinderen later zelfstandig in de maatschappij kunnen functioneren, dan zijn daarvoor een aantal vaardigheden en een bepaalde hoeveelheid kennis noodzakelijk. Maar om goed te kunnen functioneren is meer nodig:​
  • een flinke dosis zelfvertrouwen en eigenwaarde
  • het op een correcte manier kunnen omgaan met elkaar
  • kunnen overleggen en samenwerken
  • respect hebben voor elkaar
  • verantwoordelijkheid kunnen dragen
  • besef hebben van normen en waarden

Orde en regelmaat

Orde en regelmaat scheppen overzicht en bieden structuur.

Orde en regelmaat scheppen overzicht en bieden structuur. Vandaar dat wij vinden dat gedragsregels door kinderen gerespecteerd moeten worden. Regels die er zijn om het verkeer tussen de kinderen en de leerkracht, maar vooral ook tussen de kinderen onderling, goed te laten verlopen. Waar ze worden overtreden, spreken we het kind er op aan, met name waar anderen er last van ondervinden.
​
Omdat voor succesvol leren en ontwikkelen zelfvertrouwen nodig is, stimuleren we dat waar mogelijk. Het bieden van succeservaringen, positieve waardering en ondersteuning zijn daarbij essentieel.

                                    CONTACT

Kindcentrum Den Bijstere
Daltonerf 8
5014 HZ Tilburg
© Den Bijstere 2018

013 542 37 72
info.bijstere@tangent.nl

Plan een rondleiding

SITEMAP

Home
Onze school
Informatie
Contact

Fotografie: Maartje Steenbergen
Kleding musical: Feestwinkel XL

Download nu onze app

​​